
Ważne przy doborze oświetlenia obrazów we wnętrzach mieszkalnych!
Przy doborze oświetlenia dzieł sztuki ważna jest świadomość miejsca i celu.
Inaczej oświetlamy ekspozycję dla celów wystawowych/promocyjnych gdzie chcemy osiągnąć krótkotrwały efekt marketingowy,
Inaczej przy stałych wystawach i długotrwałych ekspozycjach w galeriach i muzeach i w końcu
inaczej oświetlamy obrazy we wnętrzach mieszkalnych.
Zrób bilans światła!
Projektując oświetlenie obrazów w mieszkaniu zaczynamy od zbilansowania światła w całym pomieszczeniu.
Oświetlenie obrazów powinno być dostatecznie jasne, aby dobrze wydobyć walory dzieła jego kolor i fakturę, ale też na tyle dyskretne, aby agresywnie nie ingerowało w jego prawidłowy odbiór.
Ciemne obrazy będą wymagały więcej światła niż obrazy w jasnych tonacjach. Obraz nie musi być najbardziej jasną plamą w pokoju. Oświetlany obraz razem z pozostałym światłem ma tworzyć osobistą atmosferę i charakter pomieszczenia
Unikaj bezpośredniego oświetlenia słonecznego!
Naturalne światło słoneczne zawiera pełne spektrum promieniowania widzialnego i dlatego najwierniej oddaje kolory oświetlanych przedmiotów. Jednocześnie światło słoneczne emituje szkodliwe promieniowanie ultrafioletowe i podczerwone. Umieszczenie obrazów w bezpośrednim świetle słonecznym powoduje ich blaknięcie i odbarwienia. Eksponowanie obrazów w silnym promieniowaniu słonecznym może również powodować fizyczne uszkodzenie płótna. Szczególnie narażone są obrazy olejne i akwarele, dlatego należy zachować szczególną ostrożność, wystawiając je na bezpośrednie działanie światła słonecznego.
Uważaj na lampy żarowe !
Nie używaj lamp żarowych o dużej mocy do długotrwałego oświetlania obrazów. Promieniujące ciepło z nieosłoniętych lamp żarowych może niszczyć powierzchnię malatury oraz powoduje ich odbarwienie .
Lampy Led czy halogeny?
Halogeny, mimo że są obecnie wycofywane z rynku w dalszym ciągu są bardzo popularnym sposobem oświetlenia obrazów.
Halogeny maja znakomity współczynnik oddawania wierności barw ( CRI). Ale podobnie jak światło słonecznym emitują szkodliwe promienie UV i podczerwone. W obrazach olejnych narażonych na działanie promieni UV i promieni cieplnych może dojść do pękania werniksów i malatury.
Płótna i inne podłoża ulegają również blaknięciu i odbarwieniu przy długotrwałej ekspozycji na promieniowanie UV. Lampy LED emitują bardzo małe promieniowanie i można bezpiecznie je ustawiać nawet w bliskiej odległości od oświetlanego obiektu. Dzisiejsze lamy LED charakteryzują się bardzo dużą żywotnością oraz osiągają współczynnik oddawania wierności barw powyżej 90 (max wartość to 100 ).
Żywotność lamp LED, ok 20 krotnie dłuższa w porównaniu z halogenami, niski koszt eksploatacji, bezpieczeństwo stosowania decydują, że mimo wyższej ceny zakupu, stają się oświetleniem pierwszego wyboru..
Lamy LED czy świetlówki!
Oprawy fluorescencyjne( świetlówki) mają krótszą żywotność niż oświetlenie LED, ale nadal zapewniają około 30 000 godzin oświetlenia, czyli ponad 10 razy dłużej niż typowe oprawy halogenowe. Oświetlenie fluorescencyjne emituje tylko niewielką część widma widzialnego, więc nie jest w stanie oddać kolory z dużą dokładnością. Wszystko umieszczone pod świetlówką daje efekt odbarwienia.
Oprawy fluorescencyjne emitują również znaczną ilość promieniowania UV, co może spowodować znaczne uszkodzenie dzieła sztuki.
Ze względu na żywotność, oddawanie barw, bezpieczeństwo i wydajność oświetlenie LED jest znacznie lepszym wyborem od świetlówek.
Światło boczne czy centralne?
Prócz głównego oświetlenia sufitowego, ważne jest również boczne oświetlenie ścienne. Odpowiednio dobrane światło boczne potrafi odmienić wnętrze. To światło boczne ( kinkiety, światło stojące ) podkreśla atuty mieszkania i tworzy scenerię świetlną . Znakomicie podkreśla fakturę ścian, potrafi zaakcentować szlachetność i rodzaj użytych materiałów. Oświetlenie boczne, nie zastąpi centralnego oświetlenia sufitowego, ale może stanowić dodatkowe źródło światła i znakomicie nadaje się do oświetlania obrazów i innych dekoracji ściennych.
Boczne światło LED ze względu na niski koszt eksploatacji i bezpieczeństwo możemy stosować jako oświetlenie ciągłe , od rana do wieczora.
oświetlenie a medium!
obrazy olejne
Obrazy olejne to zazwyczaj najcenniejsze obiekty w naszej kolekcji i jednoczesnej najbardziej wrażliwe na światło. Warto rozważyć oświetlanie większą ilością lamp o mniejszej mocy .
Dobór ilości lamp oraz szerokości wiązki świecenia źródeł światła( żarówek) pozwoli nam na dowolne kreowanie ekspozycji oświetlenia . Możemy oświetlać pojedyncze obrazy lub ich fragmenty-wybierając małą szerokość wiązki świecenia lub wybierając szeroka wiązkę i odpowiednia ilość lamp „oblać ścianę” równomiernym światłem dla całej ekspozycji. Obrazy olejne z gładką malaturą, laserunkowe i werniksowane przy nieodpowiednim kącie padania światła potrafią dawać niekoniecznie pożądane odblaski. Dlatego przy doborze oświetlenia sprawdzić czy jest możliwość regulacji kąta świecenia lamp. Ustawienie kata świecenia jest zależne od wysokości zawieszenia obiektów względem wysokości ocznej obserwatora.
-obrazy akrylowe
Obrazy akrylowe są mniej wrażliwe na odbicia światła i możemy swobodniej dobierać moc żarówki, szerokość wiązki świecenia jak i kąt świecenia lampy. Przy doborze źródła światła ( żarówki) warto pamiętać o współczynniku CRI (wierność oddawania barw) czym bliżej 100 tym lepiej.
- akwarele( photo)
Akwarele( grafika , fotografia) eksponowane są zawsze za szkłem i bardzo często dają niepożądane odblaski podczas ekspozycji . Olśnienia i odblaski możemy zredukować przez dobór kąta świecenia wiązki światła , optymalne ustawienie lampy to kat 30 stopni względem powierzchni ściany.
Przy ekspozycji prac za szkłem warto rozważyć zastosowanie specjalistycznego - antyrefleksyjnego szkła do oprawy obrazów. W tańszej wersji są to szkła z naniesionym rastrem ( zmatowione) – w takim wypadku niestety jest to kosztem utraty ostrości . W droższej wersji można zastosować szkło z naniesionym filtrem redukującym odblaski i jednocześnie z ochroną przeciw promieniom UV.

Innowacyjnne rozwiązanie -system zawieszenia obrazów zintegrowany z oswietleniem.
Bardzo nowoczesne i wygodne rozwiązanie . Oświetlenie LED zintegrowane z listwą zawieszenia obrazów. Lampy LED na eleganckich jedno lub dwuramiennych wysięgnikach wpinane są bezpośrednio do szyny zawieszenia w dowolnym miejscu nad obrazem . Penetrująca końcówka skierowana jest na obraz, fragment obrazu lub, dla dodatkowych efektów, na ścianę lub sufit.
Przewód zasilający znajduje się wewnątrz szyny - nie potrzebna jest dodatkowa instalacja elektryczna . Zasilanie z domowego gniazdka elektrycznego.